یاایها الذین ءامنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم یحبهم ویحبونه اذله علی المومنین اعزه علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله ولایخافون لومه لائم ذلک فضل الله یوتیه من یشاء والله واسع علیم -مائده آیه 54

ای کسانی که ایمان آورده اید هرکس ازشما ازآئین خودبازگردد(به خدازیانی نمی رساند) خداونددرآینده جمعیتی رامی آورد ،که آنهارادوست داردوآنها (نیز) اورادوست دارند،دربرابرمومنان متواضع ودربرابرکافران نیرومندند ،آنها درراه خداجهادمی کنند وازسرزنش کنندگان هراسی ندارند،این فضل خدااست که بهرکس بخواهد(وشایسته ببیند)می دهدو(فضل)خداوسیع وخداوندداناست.

درباره اینکه آیه فوق اشاره به چه اشخاصی می کندومنظور ازاین یاوران اسلام کیانند که خداآنها رابه این صفات ستوده است درروایات وسخنان مفسران بحث بسیاردیده می شود .

درروایات زیادی که ازطرق شیعه واهل تسنن واردشده می خوانیم که این آیه درموردعلی علیه السلام درفتح خیبریا مبارزه باناکثین وقاسطین ومارقین (آتش افروزان جنگ جمل ،وسپاه معاویه وخوارج ) نازل شده است ولذا می بینیم که پیامبراعظم بعدازعدم توانایی عده ای ازفرماندهان لشگراسلام برای فتح خیبر،یک شب درمرکز سپاه اسلام روبه آنها کردوفرمود: لاعطین الرایه غدارجلا ،یحب الله ورسوله ویحبه الله ورسوله ،کرارغیرفرار،لایرجع حتی یفتح الله علی یده بخداسوگند پرچم رافردابه دست کسی می سپارم که خداوپیامبررادوست داردوخداوپیامبرنیز اورادوست دارند،پی درپی به دشمن حمله می کندوهیچگاه ازبرابرآنها نمی گریزدوازاین میدان بازنخواهدگشت ،مگراینکه خدابه دست اوپیروزی رانصیب مسلمانان می کند.

درروایت دیگری می خوانیم هنگامی که پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم ) درباره این آیه سوال کردند دست خودرابرشانه سلمان زدوفرمود این ویاران اووهموطنان اوهستند وبه این ترتیب ازاسلام آوردن ایرانیان وکوششها وتلاشهای پرثمرآنان برای پیشرفت اسلام درزمینه های مختلف پیشگویی کردسپس فرمود :لوکان الدین معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناءالفارس -اگردین (ودرروایت دیگری اگرعلم ) به ستاره ثریا بسته باشدودرآسمانها قرارگیرد،مردانی ازفارس آن رادراختیارخواهندگرفت ودرروایات دیگری می خوانیم این آیه درباره یاران مهدی( عجل الله تعالی فرجه الشریف) نازل شده است که باتمام قدرت دربرابرآنها که ازآئین حق وعدالت مرتدشده اند می ایستندوجهان راپرازایمان وعدل ودادمی کنند.

شکی نیست که این روایات که درتفسیرآیه واردشده باهم تضادندارند،زیرا این آیه همانطورکه سیره قرآن است یک مفهوم کلی وجامع رابیان می کندکه علی علیه السلام وسلمان فارسی مصداقهای مهم آن می باشند وکسان دیگری که این برنامه ها راتعقیب می کنند نیزشامل می شود هرچندروایات ازآنها ذکری نشده باشد.-تفسیرنمونه ذیل آیه مربوطه


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها